- 08:50:49
حضور شاگردان «شهید دانش» در خط مقدم جنگ رسانه/ دهه هشتادیهای یزد پرچمدار ایران بر فراز کره زمین
نوجوانان و جوانان با انگیزه یزدی با شرکت در چهارمین رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج یزد که همزمان با سراسر کشور برگزار شد توانمندیهای خود را در تولید محتوای دیجیتال محک زدند.
به گزارش دبیرخانه چهارمین رویداد ملی تولید محتوای بسیج، امروزه در عصر فناوری اطلاعات، فضای مجازی در قالب زنجیرهای از ابزارها، اکوسیستمها و محتوای درهمتنیده به مفهوم واحدی به نام دنیای مجازی تبدیل شده و اهمیت این فضا بهقدری است که رهبری انقلاب آن را در حد معجزه قرن بیستم یعنی انقلاب اسلامی میدانند ازاینرو برگزاری رویدادهای تولید محتوای دیجیتال میتواند گامی اثربخش در افزایش سواد رسانه و مصونیت جوانان و نوجوانان در این محیط باشد.
چهارمین رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج امسال همزمان با سراسر کشور با هدف شناسایی ظرفیتهای بالقوه و توانمند در حوزه تخصصی تولید محتوا، ارتقاء و رشد توانمندیهای فنی و خلاقانه و همچنین شناسایی استعدادهای برتر مردمی در حوزه دیجیتال با هدف اشتغالزائی و رونق اقتصاد و کسبوکارهای دیجیتال در یزد برگزار شد.
رقابت ۲۳ تیم در رویداد محتوای تولید دیجیتال یزد
همزمان با آغاز رویداد تولید محتوای دیجیتال، حال و هوای حسینیه ثارالله یزد تغییر کرد و به جای حضور افراد میانسال، بزرگسال و سخنرانان متفاوت این بار حسینیه به غرفههایی تقسیم شد که ۱۰۰ نوجوان و جوان از سراسر استان در قالب ۲۳ تیم سه تا پنج نفره در این غرفهها برای تولید محصولات تخصصی دیجیتال گرد هم آمدند تا با استفاده از توانمندی و مهارت به تولید محتوای دیجیتال در قالب پویانمایی، بازیهای تلفن همراه و نرمافزارهای ویژه تلفن همراه بپردازند و توانمندی خود را محک بزنند.
این نوجوانان و جوانان که از شهرستانهای دور و نزدیک در مرکز استان جمع شدند هر کدام نامی درخور برای تیم خود انتخاب کردند و به مدت ۴۸ ساعت در محل برگزاری رویداد بهصورت حضوری اقدام به تولید پروژههای خود در ۲۳ موضوع کردند که از برگزیدگان در روز یکشنبه ۲۹ آبان در مراسمی در فرهنگسرای غدیر یزد تجلیل میشود.
عموم علاقمندان و توانمند در بخشهای اعلامی، بدون محدوديت سنی میتوانستند در چهارمین رویداد تولید محتوای دیجیتال شرکت کنند اما این نوجوانان و جوانان که خود را آینده سازان مملکت میدانند در این رویداد حضور پیدا کردند.
شاگردان شهید حاج حسن دانش پرچمدار ایران بر فراز کره زمین
در این بین با «امیرعلی بهشتی» سرگروه تیم سهنفره «شهید حاج حسن دانش» از شهرستان میبد یزد که ۱۵ سال سن دارد، همصحبت میشوم، وی که خود را کم سن ترین عضو گروه معرفی میکند، میگوید: برای سومین بار است که در این رویداد شرکت میکنم و قرار است با همراهی همتیمیهای خود در قالب یک پویانمایی پرچم ایران را با استفاده از ماهواره تولید دانشمندان ایرانی بر فراز کره زمین به اهتزاز درآوریم.
وی که در کلامش تعصب و عشق به میهن و ارادت به رهبر انقلاب و شهدای این مرزوبوم جاری است، انتخاب سناریوی برافراشتن پرچم ایران برای پروژه خود را موجب برانگیختن غرور ملی در جامعه میداند و اضافه میکند: این موضوع از بین چند سناریو در اتاق فکری که با دوستان و همتیمیهایم تشکیل شد، انتخاب شده است.
این دهه هشتادی باانگیزه یزدی معتقد است چهارمین دوره رویداد تولید محتوای دیجیتال نسبت به دورههای پیشین پیشرفتهتر و باکیفیت بسیار بالاتری برگزار شده است و این موضوع را نشانه هدفمند بودن این رویداد و زمینهای برای شناسایی نوجوانان و افراد مستعد در حوزه رسانه و بهکارگیری آنها در راستای اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی میداند.
این نوجوان با اشاره به نامگذاری تیم خود به نام شهید حادثه منا و قاری یزدی اضافه کرد: شهید حاج حسن دانش ده سال پیش با حضور خود در میبد و تشکیل محفل قرآنی، بچههایی که قاری قرآن بودند دور هم جمع کردند که در کنار این محفل کلاسهای تخصصی صوت و لحن قرآن تشکیل شد که تاکنون صاحب مقامهای کشوری شدند و در کنار این فعالیتهای قرآنی گروه رسانهای نیز با نام این شهید متشکل از ۳۰ نفر اعم از کارگردان،نویسنده، انیمیشنساز، فیلمبردار و ... تشکیل شد.
این دانشآموز فعال حوزه رسانه، ادامه داد: ما در این گروه به نوجوانان و دهه هشتادیها که به تعبیر رهبر انقلاب اینها هستند که انقلاب را به اوج خود میرسانند تولید و فعالیت در حوزه رسانه در زمینههای مختلف را آموزش میدهیم و این گروه سهنفره گوشهای از آن گروه بزرگ رسانهای حاج حسن دانش است.
دانشجویان یزدی توانمند در رونق بخشیدن به کسب وکار دیجیتال
چهارمین رویداد تولید محتوای دیجیتال یزد علاوه بر فراهم آوردن زمینه برای حضور نوجوانان و جوانان مستعد یزدی، میزبان دانشجویانی بود که در دیگر استانها در مراکز آموزشی یزد مشغول به تحصیل بودند و این جوانان نیز توانستند توانمندی خود در مقابل محتواهای دیجیتال وارداتی را به اثبات برسانند.
علاوه بر این حضور چشمگیر دختران یکی دیگر از نقاط قوت این دوره از رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج یزد بود؛ گروه «آینده ما» به سرپرستی «زهرا منصورینژاد» گروهی سه نفره از دانشجویان رشته نرمافزار کامپیوتر بود که در بخش تولید نرمافزار تلفن همراه شرکت کرده بودند و به تولید نرمافزاری برای طراحی لباس برای رونق کسبوکار دیجیتال در حوزه پوشاک میپرداختند.
این دانشجوی شیرازی که در دانشگاه یزد مشغول به تحصیل است معتقد است تولید این نرمافزار میتواند با فراهم آوردن امکان طراحی، انتخاب مدل و سایز لباس در خریدهای اینترنتی از عرضهکنندگان پوشاک علاوه بر جلب رضایت مشتریان، موجب رونق کسبوکار و تنوع در این زمینه شود.
منصورینژاد ضمن تشکر از دستاندرکاران این رویداد، هدف خود از شرکت در این رویداد را ارائه توانمندیهای خود در حوزه دیجیتال و خدمت به مردم دانست و ابراز امیدواری کرد تولید این نرمافزار بتواند به مرحله تجاریسازی برسد و موجب اشتغالزایی شود و زمینهساز ارائه ایدههای بزرگتری شود.
تبدیل نوجوان به فرد اثرگذار در فضای مجازی ثمره رویداد تولید محتوای دیجیتال
«امید دهقان» یکی دیگر از سرگروههای شرکتکننده نیز، برای تولید یک پویانمایی در قالب یک تیم سهنفره با نام «رست» در این رویداد شرکت کرده است، موضوع آب مایه حیات و زندگی را به عنوان موضوع تولید دیجیتال خود معرفی میکند و میگوید مراحل حیات بخشیدن یک قطره آب به زندگی و صنعت سناریوی این پروژه تولیدی را تشکیل میدهد.
وی علاوه بر اینکه چنین رویدادهایی را اتفاقی بزرگ در استان و کشور و رقابت در آنها را زمینهای برای محک و ارزیابی شرکتکنندگان و شناسایی و پرورش استعدادهای نهفته جوانان در زمینه تولید محتوای دیجیتال میداند معتقد است رعایت بازه سنی در این رویدادها میتواند سطح کیفی رویداد را افزایش و رقابت برابری را در بین شرکتکنندگان ایجاد کند.
بازدید مسئولان از این رویداد و شنیدن سخنان آنها در خصوص رقابت و تلاش نوجوانان و جوانان یزدی در حوزه تولید محتوای دیجیتال نیز میتواند علاوه بر دلگرمی دستاندرکاران در تداوم برگزاری چنین رویدادهایی، موجب ایجاد انگیزه در نوجوانان و جوانان برای حضور در این عرصه و تبدیل شدن آنها به فردی فعال و اثرگذار در فضای مجازی در راستای اهداف انقلاب اسلامی شود.
غفلت در حوزه تولید محتوای دیجیتال موجب آسیب شده است
سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن بازدید از چهارمین رویداد محتوای دیجیتال بسیج یزد غفلت از فضای مجازی را ساختاری میداند و معتقد است نظام سیاستگذاری و برنامهریزی فضای مجازی در کشور از حوزه محتوا غفلت اساسی کرده است.
وی تأکید دارد: همه دستگاههای فرهنگی در کشور باید در طراز شرایط پلتفرمی و سپهر جدید فضای مجازی بازآرایی و بازسازی و تولیدات و برنامهها بازتولید میشدند.
اکبر عزیزی معاون سیاسی، امنیتی استاندار یزد نیز با فوقالعاده خواندن سطح این رویداد، حضور چشمگیر نوجوانان شرکتکننده در این رویداد را نویدبخش آیندهای خوب برای نظام میداند و معتقد است نظام اسلامی میتواند از چنین نیروهای توانمندی در حوزه فضای مجازی برای به کار گرفتن در راستای انقلاب اسلامی استفاده کند.
لزوم حمایت از تیمهای توانمند در حوزه تولید محتوا
وی ادامه میدهد: نه تنها از فضای مجازی و ظرفیت این حوزه استفاده نشده بلکه به حال خود رها شده است که در همین زمینه ایدههایی در سطح استان ارائه و در حال کار و فعالیت بر روی آن هستیم تا بتوانیم از توان و ظرفیت این حوزه استفاده کرد.
عزیزی با بیان اینکه باید حوزه فضای مجازی به عنوان یکی از حوزههای اساسی و مهم وارد طرح یزد نوین شود، اضافه کرد: در همین زمینه باید فضایی ایجاد تا تیمهای توانمند در تولید محتوای دیجیتال حمایت و هدایت شوند.
تولیدات دیجیتال، سنگر مقاومت ایران در برابر دشمن
عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز با اشاره به حضور نوجوانان در این رویداد، آن را موجب ایجاد انگیزه و افزایش اعتمادبهنفس بهویژه در زیستبوم دانشبنیان عنوان کرد و اضافه کرد: سنگر مقاومت ایران همین محصولات و تولیداتی است که در رسانه تولید و منتشر میشود و مقابل هجمه دشمن قرار میگیرد.
وی ظرفیتهای تولید محتوای دیجیتال استان یزد را بسیار خوب و غنی ارزیابی کرد و ضمن بیان لزوم حمایت از این ظرفیتها، تولیدات تیمهای شرکتکننده در این رویدادها را منجر به تقویت روحیه ایمان و خودباوری و تقویت مواضع نظام در مقابل دشمن دانست.
نوجوانان و جوانان زمانی که در عرصه فضای مجازی به وادی ارائه ایده و تولید محتوا قدم بگذارند درگیر فضاهای بیهوده، حاشیهها و تسلیم شایعهسازی و دروغپردازی رسانهها نمیشوند بلکه تبدیل به فردی فعال و اثرگذار در فضای مجازی خواهند شد که برای زیست مجازی و انجام کارهای بزرگ آماده میشوند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی را به اوج میرسانند که این مهم با برگزاری رویدادهایی از جمله تولید محتوای دیجیتال رقم میخورد.
انتهای پیام/